کد مطلب:30680
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:17
در خصوص عالَم ذر توضيح دهيد.
قرآن كريم مي فرمايد: به خاطر بياور زماني را كه پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم، ذرية آن ها را برگرفت و آن ها را گواه بر خويشتن ساخت (و فرمود) آيا من پروردگار شما نيستم؟ گفتند: آري، گواهي مي دهيم. (چرا چنين كرد؟) براي اين كه در روز رستاخيز نگوييد ما از اين غافل بوديم، (و از پيمان فطري توحيد و خداشناسي) .[8]
اين آيه سخن از پيماني مي آورد كه به طور سربسته از فرزندان آدم گرفته شده، اما اين كه اين پيمان چگونه بوده، توضيحي دربارة جزئيات آن در متن آيه نيامده، ولي مفسران به اتكاي رواياتي كه در ذيل آيه آمده، نظرياتي دارند كه روشن ترينش اين است: منظور از عالَم و پيمان ذر، عالَم استعدادها و پيمان فطرت و تكوين و آفرينش است، به اين ترتيب كه به هنگام خروج فرزندان آدم به صورت نطفه از صلب پدران به رَحِم مادران كه در آن هنگام ذراتي بيش نيستند، خداوند استعداد و آمادگي براي حقيقت توحيد به آن ها داده است، هم در نهاد و فطرتشان اين سرّ الهي به صورت يك حسن درون ذاتي به وديعه گذارده شده است و هم در عقل و خردشان به صورت يك حقيقت خودآگاه. بنابراين همة افراد بشر داراي روح توحيدند و سؤالي كه خداوند از آن ها كرده، به زبان تكوين و آفرينش است و پاسخي كه آن ها داده اند، نيز به همين زبان است.[9] براي تأييد اين مدّعا مي توانيم از نهج البلاغه خطبة اوّل استمداد بگيريم كه مي فرمايد: پيامبران را خداوند فرستاد براي اين كه از مردم پيمان ها فطري را مطالبه كنند و از آنان بخواهند به تعهدات و پيمان هاي فطري عمل كنند. هر مولودي بر فطرت توحيدي استوار است. اين همان عالم ذر است كه در السنه و افواه جاري است.
[8] اعراف ( ) آية 172.
[9] تفسير نمونه، ج 7، ص 5.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.